Hurda Teşvikinin Yasal Düzenlemesi Bekleniyor

Trafikteki her dört araçtan biri hurda yaşını aşmış durumda. Hurda teşvikinin yasalaşması, eski araç sahiplerine ÖTV muafiyeti sağlayabilir.
Trafikte bulunan araçların önemli bir kısmı, hurda yaşını aşmış durumda. Eğer hurda teşvikinin yasalaşması gerçekleşirse, 2000 model ve daha eski araç sahipleri, sıfır kilometre araç satın alırken bir defaya mahsus Özel Tüketim Vergisi’nden muaf olabilecekler. Bu düzenleme, eski araçların trafikten çıkarılmasını ve çevre kirliliğinin azaltılmasını amaçlıyor. Ancak, otomotiv sektörü temsilcileri hurda teşvikinin bir an önce yürürlüğe girmesini beklerken, henüz resmi bir düzenleme yapılmış değil.
Otomotiv uzmanları, bu yıl hurda teşvikinin gelmesinin zor olduğunu ifade ediyor. 2028 yılına kadar bu konuda bir gelişme yaşanması beklenmiyor. Hurda teşvikine dair söylentiler bile, araç fiyatlarının artmasına neden oldu. Geçtiğimiz günlerde, MHP’li milletvekilleri tarafından Meclis’e sunulan hurda teşviki önerisi, piyasada bir hareketlenmeye yol açtı. Ancak, henüz resmi bir adım atılmadığı için, araba almak isteyenlerin umutları tükendi.
Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu Genel Başkanı, çevrenin korunması ve insanların daha konforlu araçlara sahip olabilmesi için Hurda Teşvik Yasası’nın yeniden çıkarılmasını talep etti. Son yıllarda, eski araçların fiyatları da artış gösterdi. Örneğin, Tofaş serisi ve Murat 124 gibi araçların fiyatları 200 bin lirayı geçiyor. Asgari ücretli bir çalışanın bu araçlardan birini alabilmesi için iki yıl boyunca maaşını biriktirmesi gerekiyor.
İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği Başkanı, Maliye Bakanlığı’nın hurda teşvikine sıcak bakmadığını belirtti. Eski araçların yenilenmesi gerektiğini vurgulayan Ertemel, bu araçların emisyon açısından çevreye zarar verdiğini ve trafikte can güvenliği açısından sorun oluşturduğunu ifade etti.
Otomotiv uzmanı, mevcut ÖTV hedefleri doğrultusunda, hükümetin araç ithalatını artıracak bir düzenlemeye gitmesinin zor olduğunu belirtti. Seçim öncesinde hurda teşvikinin getirilmesi ihtimali zayıf görünse de, bu durum fırsatçıların piyasayı etkilemesine neden olabilir. Fırsatçılar, hurda teşvikine gidecek araçları piyasadan toplamak için harekete geçebilir.
Hurda teşviki, 25 yaş üstü araçların trafikten kaldırılmasını hedefliyor. Teşvikten yararlanacak araçların Türkiye’de üretilmiş olması gerekiyor. Bu kapsamda, Togg T10X, Toyota CH-R, Hyundai Bayon, Hyundai i20, Hyundai i10, Ford Transit gibi modeller teşvikten faydalanabilecek araçlar arasında yer alıyor.